Elektros varikliai

Bendradarbiaudami su pasauliniais variklių gamintojais tiekiame IEC, GOST ir NEMA standartų trifazius ir vienfazius elektros variklius. Konsultuojame variklių parinkimo, eksploatacijos, gedimų prevencijos klausimais.

enginePagrindinės variklių charakteristikos:

  • Dažnis: 50/60 Hz;
  • Galios spektras: nuo 0,09 kW iki 500 kW;
  • Efektyvumo klasės: IE1/IE2/IE3/IE4;
  • Korpusas: aliuminio arba ketaus;
  • Maitinimo įtampa: nuo 220 V iki 690 V (žema įtampa) ir nuo 2,3 kV iki 10 kV (vidutinė įtampa);

Galimos įvairios variklių komplektacijos atsižvelgiant į eksploatacijos sąlygas ir aplinkos poveikį. Tiekiame variklius skirtus eksploatuoti sprogioje aplinkoje (ATEX klasifikacija).

Tiekiamų variklių tipai:

  • Asinchroniniai trifaziai elektros varikliai – plačiausiai pramonėje naudojami varikliai, atitinkantys pasaulinius gamybos standartus (IEC, NEMA, GOST).
  • Aukšto efektyvumo varikliai – Nolatinių magnetų varikliai (Permanent magnet motors); Sinchroniniai magnetinės varžos varikliai (Synchronous reluctance motors).
  • Varikliai su stabdžiais – naudojami įrengimuose, kuriuose reikalingas greitas stabdymas dėl trumpo procesų cikliškumo ar dėl saugumo reikalavimų;
  • Žemo centro varikliai – siauresnės korpuso konstrukcijos varikliai, kurie dėl sumažinto veleno aukščio nuo pagrindo dažniausiai yra naudojami pjovimo, gręžimo, frezavimo staklėse;
  • Servo varikliai – plačiai naudojami aukšto pozicionavimo tikslumo sistemose;
  • Varikliai darbui sprogioje aplinkoje (ATEX klasifikacija);
  • Varikliai kėlimo mechanizmams – specialiai kranams, liftams, keltuvams pritaikytos konstrukcijos varikliai;
  • Dviejų greičių varikliai;
  • Specialaus išpildymo varikliai – sumažinto gabarito (reduced frame size or increased output), specialių matmenų, darbui aukštoje aplinkos temperatūroje ir kt.

Pasirinkti tinkamiausią

Įsigydami elektros variklį visuomet stengiamės įvertitni patikimo veikimo ir eksploatacinio ilgaamžiškumo kriterijus, tačiau tam kad variklis dirbtų daugelį metų, jis turi būti teisingai parinktas atsižvelgiant į eksploatacijos sąlygas. Kartais šios sąlygos nėra pakankamai įvertinamos. Toliau pateikiame keletą svarbiausiųjų kriterijų į kuriuos reikėtų atkreipti dėmesį renkantis elektros variklį.

Aplinkos sąlygų poveikis

Picture1Picture233Tam tikruose pramoninės gamybos sektoriuose variklis turi patikimai dirbti sudėtingose aplinkos sąlygose: dulkėtoje arba drėgnoje aplinkoje ar net aukštoje temperatūroje. Kiekvienas šių aplinkos veiksnių įtakoja variklio ilgaamžiškumą jeigu variklis nėra tinkamai apsaugotas.

Dulkėtumu pasižymi medienos apdirbimo pramonė, žemdirbystės (grūdinės kultūros), kai kurie krovos sektoriai.

Drėgmė būna labai įvairi. Tai gali būti vandens garai, agresyvios cheminės medžiagos skysčio ar garų pavidalu, variklių plovimas aukštu slėgiu maisto pramonėje ir kt.

Variklių apsauga nuo dulkėtumo ir drėgmės yra klasifikuojama IP apsaugos klasėmis, kurios nusako apsaugą atitinkamai nuo kietųjų dalelių patekimo į variklį ir nuo skysčių prasiskverbimo.

 

IP1X ip1x Nuo didelių pašalinių kietųjų kūnų (Ø 50 mm)  IPX1 ipx1 Nuo vertikaliai krintančių vandens lašų
IP2X ip2x Nuo vidutinio dydžio pašalinių kietųjų kūnų (Ø 12 mm) IPX2  ipx2 Nuo vandens lašų, krintančių iki 15° kampu
IP3X  ip3x Nuo mažų pašalinių kietųjų kūnų (Ø 2,5 mm) IPX3 ipx3 Nuo vandens lašų, krintančių 60° kampu nuo vertikalės
IP4X ip4x Nuo smulkių pašalinių kietųjų dalelių (Ø 1,0 mm) IPX4 ipx4 Nuo įvairių krypčių vandens purslų 
IP5X ip5x Nuo dulkių apnašų IPX5 ipx5 Nuo vandens čiurkšlių (žemo spaudimo) 
IP6X ipx6 Visiškai sandarus, apsaugotas nuo dulkių patekimo  IPX6  ipx6 Nuo trumpalaikio užliejimo
      IPX7 ipx7 Nuo trumpalaikio panardinimo (iki 1m gylio) 
      IPX8 ipx8 Nuo ilgalaikio panardinimo

Standartiškai dauguma variklių yra gaminami nepertraukiamai dirbti aplinkos sąlygomis nuo – 20 °C iki +40 °C temperatūros ir aukštyje iki 1000 m. virš jūros lygio. Renkantis variklį darbo sąlygoms kurios viršija nurodytas vertes reikėtų atkreipti dėmesį į variklių gamintojo rekomendacijas.

Vieni iš dažniausiai naudojamų sprendimų yra aukštesnė variklio izoliacijos klasė arba variklio galios korekcija.

varikliukorekcijaizoliavimo klase

Varikliui apsaugoti nuo perkaitimo įprastai yra naudojami PTC termistorius , PT-100 termovarža arba bimetalinis kontaktas. PT-100 taip pat yra įprasta naudoti ir guolių temperatūros sekimui.

Esant dideliam temperatūriniam pokyčiui variklio eksploatacijos metu (pavyzdžiui eksploatuojant variklį žiemos metu, lauko sąlygomis, pertaukiamu darbo režimu) variklyje gali susidaryti kondensato, kuris įtakoja apvijų izoliacijos ilgaamžiškumą. Norint išvengti kondensato susidarymo variklyje yra naudojami pašildymo elementai (anglų k. – space heater). Esant agresyviai pramoninei aplinkai bei aukštai temperatūrai, staigiems temperatūrų pokyčiams variklio apvijų ilgaamžiškumui užtikrinti apvijos yra papildomai padengiamos epoksido pagrindo apsauginiais dažais (pavyzdžiui variklių eksploatacija medienos džiovyklose).

Variklio darbas su dažnio keitikliu, variklio aušinimo ypatumai

600 Drive Motor Kit 1HP Invertek E2 Marelli B3Esant poreikiui valdyti variklio greitį priklausomai nuo skirtingų darbo režimų yra naudojamas dažnio keitiklis. Tačiau reikia nepamiršti, kad dirbant mažesniuose dažniuose, (mažinant variklio greitį) mažėja ir savaiminis variklio apipūtimas oru, todėl variklis gali labiau kaisti.

Patys paprasčiausi taikomi sprendimai variklio perkaitimui išvengti yra priverstinio variklio aušinimo (IC 416) naudojimas arba variklio nominalios galios parinkimas su atsarga. Skirtingų variklių gamintojų rekomendacijos kalbant apie minimalų dažnį nuo kurio jau reikėtų naudoti papildomą aušinimą varikliui dirbant pastoviu darbo režimu (S1) skiriasi, todėl renkantis variklį darbui žemuose dažniuose, verta pasikonsultouti su specialistu.

Įprastai šios rekomendacijos svyruoja nuo 15 Hz iki 30 Hz dažnio minimalios ribos, kai dar nereikia papildomo aušinimo.
Priverstinis variklio aušinimas taip pat yra plačiai naudojamas kai variklis dirba labai trumpais ciklais (dažnas variklio paleidimas/stabdymas).

Variklio guoliai, radialinė ir ašinė apkrovos

Įprastai elektors varikliai yra gaminami juos komplektuojant su rutuliniais priekiniu ir galiniu guoliais. Tokios komplektacijos varikliai užpildo didžiąją dalį pramoninės gamybos poreikio, tačiau yra ir kita dalis pramonės procesų, kuriuose susiduriama su didelėmis radialinėmis arba ašinėmis jėgomis ir įprastos variklio komplektacijos šioms jėgoms atlaikyti neužtenka.

Dažniausiai tai būna gamybiniai procesai, kuriuos varo didesnio galingumo varikliai (pradedant nuo 160 variklio korpuso dydžio).

Vienas dažniausiai pramonės įrengimuose sutinkamų radialinės jėgos veikiančios elektors variklį pavyzdys yra diržinė pavara. Kai radialinė jėga yra didesnė, nei numatyta leistina radialinė apkrova rutuliniams guoliams, variklio priekyje montuojamas ritininis guolis.

inzinerininiaidalykai

Ašinė apkrova dažniausiai pasireiškia variklį eksploatuojant vertikalioje padėtyje, kai ant variklio veleno yra sumontuota apkrova (tai gali būti ventiliatorius, didesnio gabarito skriemulys ir kt.). Kai ašinė apkrova viršija leistiną rutulinio guolio apkrovą yra naudojamas atraminis guolis.

Taigi, trumpai apžvlegėmė keletą svarbesniųjų kriterių, kuriuos reikėtų įvertinti renkantis elektros variklį. Jeigu turite papildomų klausimų susijusių su variklių parinkimu, jų priežiūra ar gedimais eksploatuojant, mielai jums padėsime.